El Carnaval de Vinaròs

19 juny 2004 | Alè Vinarossenc 2004

La paraula Carnaval té per a Vinaròs un significat especial.

Si la festa de Carnaval ha tingut des de sempre un matís màgic i subversiu, avui, per a la majoria dels vinarossencs i vinarossenques, parlar del Carnaval no només és parlar de festa i de màgia, és també parlar d’esforç, d’imaginació, de recursos,… en definitiva, de mil aspectes que només coneixen les persones que el viuen.

A Vinaròs, com en molts altres llocs, el Carnaval, malgrat ser una festa de llarga tradició, va ser suprimida per decret. Però l’any 1983 va renéixer de les cendres de les antigues celebracions i ha sabut compaginar des d’aleshores, la tradició  i la modernitat. Gràcies a l’esforç de tota la ciutat, el Carnaval s’ha convertit en una explosió d’imaginació, alegria, dinamisme i color.

Encara que semble impossible, un any si i un altre també, el Carnaval empeny milers de ciutadans i ciutadanes a superar-se amb una extraordinària il·lusió i entusiasme en el disseny dels vestits, el guarniment de les carrosses, l’habillament de les reines,… és com si la paraula Carnaval de Vinaròs ens empenyés  a una superació continua d’imaginació, que ha aconseguit en pocs anys oferir un espectacle visual i estètic que deixa bocabadat tothom que ho veu; però el que és més important, i tal vegada el “més vinarossenc”, és que tot aquest treball busca una única recompensa: fer que durant uns dies Vinaròs sigue  un poble ple de color, alegria, imaginació, fantasia, festa… aquest és l’únic objectiu de totes les persones implicades amb una festa que any rera any segueix sorprenent.

Per la seua banda, la Caixa Rural Vinaròs, establia, l’any 1994, l’Alè Vinarossenc; un guardó destinat a reconèixer i distingir públicament aquelles persones nascudes a Vinaròs que amb el seu tarannà han contribuït a configurar la identitat del nostre poble, ja que el veritable Alè Vinarossenc, és el poble, la gent, la manera de ser… ¿ Hi ha millor Alè Vinarossenc, que el que empeny els habitants Vinaròs a tirar endavant un projecte com el Carnaval? És clar que no.

És per aquest motiu, i també pels deu anys de la seua instauració, que la Fundació Caixa Vinaròs, ha decidit atorgar la seua màxima distinció, l’Alè Vinarossenc, a la gent del poble, i el Carnaval de Vinaròs, n’és sense cap mena de dubte, el millor exponent, perquè com tots els Alè Vinarossenc anteriors ha nascut a Vinaròs i té una trajectòria inqüestionable que el fan mereixedor d’aquest reconeixement

Amb aquest Alè 2004, la Fundació Caixa Rural-Caixa Vinaròs  valora l’empenta, la col·laboració i fins i tot “el sacrifici” que uneix tantes persones  per tirar endavant un projecte, siguen de Vinaròs o de fora. Ciutadans i ciutadanes que amb el seu treball i suport als propòsits en què creu, són la base de la majoria de projectes importants de la nostra ciutat.