Jose Manuel Bordes Eixarch

19 juny 2003 | Alè Vinarossenc 2003

José Manuel Bordes conegut popularment com “El Xano”.

Agricultor amant de les tradicions, que s’ha mantingut fidel a elles, va destacar la seva il·lusió pel guardó: “Sóc una persona senzilla i del camp que estimo a Vinaròs”. Al llarg dels anys, José Manuel ha sabut conservar el seu petit hort tal i com eren els que omplien la població de Vinaròs antigament i que, avui dia malauradament han desaparegut arrossegats per les excavadores.

La seua finca, amb la sínia i el cavall, és objecte de visita de nombrosos escolars i estiuejants que s’acosten allí esperant fer un ràpid retorn al passat. Aquest pagès sempre està disposat a obrir les seves portes als visitants.

La Fundació Caixa Vinaròs, fent honor a les arrels agrícoles de l’entitat bancària que la promou, va triar com Alè Vinarossenc al que pot considerar-se l’últim pagès “a la manera antiga”, José Manuel Bordes Eixarch, “el Xano”, pot presumir de ser l’únic que encara utilitza una sínia amb tracció animal.

Bordes, tot i els avenços tecnològics, encara es manté fidel a la manera de conrear la terra, ja que continua amb el seu carro, els seu cavall, la seua “mota”,  única sínia en funcionament a Vinaròs … però no només la fa servir, sinó que a més la conserva.