Els espais de la fundació

Espai Corbat

Un espai per al sentiment

Ús de la sala

S'exposa la col.lecció de balancins de fusta corbada de Caixa Vinaròs.

Any d'inauguració de la sala

Responsable de l'espai

Julio Vives Chillida

Sobre l'espai

Espai corbat és la sala de la Fundació Caixa Vinaròs on s’exposa la seva col·lecció de balancins de fusta corbada.

Poc desprès de l’any 1862, quan Germans Thonet presentaren el primer balancí de fusta corbada a l’Exposició Universal de Londres, es van estendre per Europa les fàbriques de moble corbat que feien també balancins. Aquest va ser  un dels mobles més treballats per part de la important industria valenciana de moble corbat.

La col·lecció de la Fundació es composa de vint-i-sis balancins, vint-i-un per adults i cinc infantils. En conjunt son una mostra representativa tant del alt nivell que va assolir la industria del moble de Viena, com dels diferents models de balancins que es fabricaven aleshores.

La col·lecció està exposada amb imatges que ajuden a situar en el seu context històric i social aquestes peces del patrimoni cultural valencià.

Julio Vives Chillida és  el responsable de la organització i presentació de l’Espai corbat.

Espai Corbat, galeria fotogràfica.

Blog sobre Moble Corbat de Viena

MUEBLE CURVADO DE VIENA. Durante al menos 50 años (1870-1920) esa fue la denominación del mueble de madera curvada de fabricantes de Austria-Hungría como Hermanos Thonet, Jacob & Josef Kohn, Hijos de D.G. Fischel y en España de Ventura Feliu e Hijos, Salvador Albacar, Luis Suay y tantos otros seguidores del llamado estilo Thonet. Este blog pretende proporcionar información fidedigna a los amantes del mueble curvado a través de artículos ilustrados con fotografías de los éxitos de dichos fabricantes: sillas, canapés, mecedoras, mesas, percheros, mueble infantil…pero también catálogos, anuncios, retratos, stands de exposiciones universales…La perspectiva será preferentemente la de la historia del diseño industrial en sentido amplio, incluyendo aspectos económicos, sociales y culturales.

Catàleg de l’espai corbat

Catàleg raonat de la col.lecció de balancins de la Fundació Caixa Vinaròs, il.lustrat amb imatges d’època, de catàlegs comercials, anuncis, fotografíes…

Index del catàleg: els balancins de fusta corbada, patrimoni cultural, fabricació, classificació, catalogació, l’Espai corbat, bibliografia.

Més de seixanta imatges en color  i 48 pàgines. Texte en català. Es pot adquirir a la seu de la Fundació i al mateix Museu del Balancí, situat al local social de les mestresses de casa al carrer Almeria nº 1 B.

Balancins Modernistes

El balancí de fusta corbada és un moble peculiar perquè les seves formes evoquen la funció de moviment per la qual ha estat dissenyat.

Germans Thonet, fabricants de mobles de fusta corbada de Viena, van fer el seu primer balancí -el n. 1- el 1860. L’any 1862 el van exhibir a l’Exposició Universal de Londres i des d’aleshores Thonet començà a diversificar les formes dels balancins.

Altres fabricants d’Àustria-Hongría com Jacob & Josef Kohn (Moràvia) i D.G. Fischel Fills (Bohèmia) van reproduir en els seus catàlegs els balancins de Thonet i van innovar oferint els seus propis models. En l’època del modernisme es van fer balancins que responien a aquest estil.

En aquesta exposició presentem una selecció representativa de balancins modernistes realitzats pels fabricants vienesos. Els fabricants valencians de mobles de fusta corbada es van inspirar en aquells per dissenyar els seus propis models, els quals s’exposen actualment a l’Espai Corbat de la Fundació Caixa Vinaròs.

Un saló Vienès del Segle XIX

Presentem un saló vienès de l’últim terç del segle XIX reconstruït a partir de mobiliari de fusta corbada seleccionat de fabricants vienesos com Germans Thonet (Viena), Jacob & Josef Kohn (Moràvia) i Fills de D.G. Fischel (Bohèmia), així com de fabricants valencians que seguien l’estil vienès com Ventura Feliu i Fills i Salvador Albacar. Setze peces diverses de mobles il·lustrades amb fotografies i postals de l’època que, mostrades conjuntament, formen una representació fidel d’un saló burgès a la Viena de fi de segle (i, lògicament, de principis del segle XX).

La majoria d’aquests mobles tenen representació en museus d’arreu del món, ja sigui per la seva rellevància històrica com a art decoratiu, pel seu disseny original amb el llenguatge corbat, per la seva funcionalitat o senzillament per la seva bellesa. Nosaltres, des de la perspectiva actual, no dubtem en qualificar aquestes peces, que responien als estils i gustos del passat, com a escultures de fusta corbada industrials.

Espai Corbat

964 45 60 46 / 676 641 086