Sebastiá Miralles al centre del Carme

El Centre del Carme s’obri a l’escultura poètica de Sebastià Miralles

16 febrer 2017 | Exposicions

El Consorci de Museus i la Fundació Caixa Vinaròs organitzen la mostra que podrà veure’s fins al 12 d’octubre

L’artista de Vinaròs presenta 17 noves escultures i collages per a la sala del Refectori on va començar els seus estudis de Belles Arts

Sebastià Miralles invita a l’espectador a introduir-se en el seu univers de simetries i asimetries, poemes i jocs de paraules en la què és una de les seue millors exposicions dels últims anys

València. El Centre del Carme inaugurà el dijous 4 de setembre l’exposició ‘En certa forma’ de l’artista vinarossenc Sebastià Miralles. Dins del panorama artístic valencià, l’escultor Sebastià Miralles ha vingut ocupant un lloc de rellevància en les últimes quatre dècades no sols pel seu prolongat itinerari expositiu sinó també per la seua fonamental aportació al llenguatge de l’escultura al País Valencià.

Seguidor del constructivisme rus, alumne i admirador d’Oteiza i Chillida i dels surrealistes, Miralles torna amb aquesta obra als seus inicis quan estudiava a Barcelona, després de passar per l’escola de Belles Arts de Sant Carles al Centre del Carme.

El director gerent del Consorci de Museus del Páis Valencià, Felipe Garín, va inaugurar l’exposició acompanyat pel President de la Fundació Caixa Vinaròs, Manuel Molinos, a més del degà de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, José Luis Turó, i artista, Sebastià Miralles.

Gran dibuixant`, les seues obres comencen amb dibuixos molt exactes que es van omplint de color amb oli, esmalt sobre paper o cartolina que donen lloc als collages que es poden veure en la sala. Miralles atorga gran importància al dibuix que més tard trasllada a l’escultura que adquireix en ella el seu propi llenguatge.

Per al Centre del Carme l’artista de Vinaròs presenta 17 collages i 17 escultures de mitjà i gran format (fins més de dos metres d’alçada) realitzades en fusta, ferro, ferro galvanitzat i formigó.

Sebastià Miralles treballa per mitjà del mètode de construcció, les seues formes aparentment geomètriques són en realitat producte de l’atzar, com farien els surrealistes, però són en definitiva formes fàcilment recognoscibles per qualsevol persona, formes que pretenen ser universals i prototípiques que s’acosten d’una manera o una altra a l’espectador per a activar la seua imaginació, des de la contemplació fins a la reflexió.

L’artista juga a més amb els títols de les obres. Molts d’ells són poemes o jocs de paraules que generen ambigüitat i desconcert, entre la tradició i la modernitat, una provocació cap a l’espectador. Segons Miralles “l’escultura ha de tindre un component poètic que porte a l’espectador a un estat de contemplació a manera de meditació. Les meues escultures transmeten serenitat encara que la seua asimetria té un cert component de sorpresa”.

L’exposició que organitza el Consorci de Museus del País Valencià en col·laboració amb la Fundació Caixa Vinaròs, és probablement la més completa i més reflexiva de l’artista, que va abandonar fa pocs anys la seua labor de docent que li ha acompanyat durant més de 30 anys per a tancar-se en el seu taller i treballar cada un dels elements que avui s’exhibixen en el centre cultural valencià.

Una escultura de fusta i acer pintat de grans dimensions dóna la benvinguda a la sala, ‘Mirar cap al sud. A la memòria de Sudani’, al fons una peça de ferro ‘D’ una terra i d’un temps ès la fita marquen l’eix d’esta exposició on la resta de peces distribuïdes aleatòriament per la sala componen un paisatge escultòric i poètic que romandrà en el Centre del Carme fins al 12 d’octubre.

A l’acte d’inauguració, van assistir-hi el president de Fundació Caixa Vinaròs, Sr. Manuel Molinos Borràs i l’alcalde de Vinaròs, Sr. Juan Bta. Juan qui en la seua intervenció va destacar: “el caràcter universal de Sebastià Miralles, la seua obra valorada per tots aquells que la coneixen” alhora que va recordar “que Sebastià Miralles sempre té present a Vinaròs on podem gaudir de grans obres com la situada enfront de Caixa Vinaròs o la Creu de l’ermita de la Misericòrdia”.

Sebastià Miralles

De quantes firmes componen el nodrit panorama de l’escultura  valenciana contemporània, fa anys que la de Sebastià Miralles Puchol (Vinaròs, 1948) ocupa  un lloc destacat en els mitjans especialitzats i disposa de l’admiració dels amants de l’art més innovador. Un estil resolt a parts iguals entre l’escrupolós respecte als valors expressius inherents a la forma i la matèria i una manera d’entendre la plàstica escultòrica bolcada cap a un diàleg obert amb l’entorn constituïxen la seua més destacada senyal d’identitat.

Amb més de trenta anys d’experiència i un gran nombre d’exposicions a més d’obra pública a Terol, Vinaròs o Aldaia, destaquen entre els seus últims treballs, les seues propostes per a l’Ascona Art Festival de Suïssa en 2013, a més ‘d’Artistainvitaartista’ que va poder veure’s en distintes seus com a EUA o Itàlia.